Vikten av en bra hemsida

Ett gott första intryck är viktigt i många skeenden i livet – också när det kommer till hemsidor. En hemsida är i dagens digitala samhälle en stor del av företagets ansikte utåt och det räcker inte alltid med att ha en bra produkt – den ska även presenteras på bästa möjliga sätt online. Genom en hemsidas utformning och innehåll gör användare eller potentiella kunder blixtsnabba bedömningar kring företagets trovärdighet. Vad är det man bör tänka på när man marknadsför sitt innehåll på nätet?

En lättnavigerad hemsida utan större laddningstider är den stora, huvudsakliga punkten som aldrig bör försummas. Man kan prata sig varm om layout och fräcka formgivningar, men utan användarvänlighet och funktionalitet är det lätt att besökarna vänder redan i dörren. Möt upp dina kunder med en välskriven presentation, grammatiskt korrekt utan stavfel, för att signalera seriositet och trovärdighet. Informationen som delges på sidan bör vara aktuell och informativ. Som besökare vill man inte behöva leta kompletterande information på annat håll.

Även om sajten framförallt ska vara lätt att använda sig av, lönar det sig naturligtvis att hålla ett öga på trender och webbdesign. Ett gott intryck av ett modernt, uppdaterat företag som ligger rätt i tiden, kan man enkelt skapa genom att vara en smula trendkänslig. Designtrenderna 2016 präglas framförallt av enkel, minimalistisk design som skalar av snarare än bygger på. Fokus har flyttats från skrikiga färger och plottrig design till enklare design i ljusa, lugnande toner.

Många företag utgår dessutom idag från ett mobile first-koncept när de lanserar sina sajter. Att optimera sin sajt för mobilanvändning är idag en oerhört viktig punkt då fler och fler besökare surfar mobilt. Detta kan man göra på många sätt, exempelvis genom så kallade ”dolda menyer”, ibland benämnda som ”hamburgermenyer”. Dessa avskalade menyer skapar bättre plats på mindre skärmar och gör att sidan blir lättnavigerad på alla sorters plattformar. Den ljusa, avskalade designen, som tidigare nämnts, är också fördelaktig när man bygger en mobilanpassad sida. Den enklare formen skapar mindre laddningstid och de ljusa, klara färgerna är lättare att se och läsa på en mindre enhet – inte minst utomhus. Ytterligare ett smidigt alternativ för mobilanvändning, är att bygga upp sidan på längden. Det gör att besökaren hittar all information genom att scrolla, utan att behöva klicka sig fram och tillbaka genom olika menyer.

Underskatta inte vikten av en bra hemsida. Den är en betydande del av varumärket och kan både fungera som inkörsport för nya kunder, eller som lyckad bekräftelse och maximering av din redan etablerade produkt.