Nya sätt för marknadsföring

Marknadsföring är ett område som hela tiden utvecklas. Teknikutvecklingen har flyttat mycket av fokuseringen från traditionell marknadsföring till digital marknadsföring. Traditionell marknadsföring använder metoder som direktreklam, TV, radio och broschyrer för att marknadsföra ett visst varumärke eller en tjänst. Dessa kampanjer är ett utmärkt verktyg för att sprida en fräsch ny image av företaget. Digitalmarknadsföring utnyttjar internet och mobila enheter för att dels sprida reklam och information men även för att hämta information om kunderna och för att bygga nära relationer med kunder. Denna möjlighet att bygga starka relationer med kunder har inte funnits i andra metoder för att marknadsföra produkter och tjänster.

Kunder spenderar en stor del av sin tid på internet och social medier och det är därför som det numera är nödvändigt och klokt att integrera traditionell marknadsföring med digital marknadsföring. En fördel med digital marknadsföring är att den är billigare. Fokus är också annorlunda jämfört med traditionell marknadsföring som betonar hur man som köpare ska känna eller vad man ska uppleva när man använder en viss produkt eller tjänst. På sociala medier berättar man istället hur man känner för en viss produkt. Målet för dagens marknadsförare är att fånga upp några trogna anhängare som sprider sina positiva erfarenheter vidare till sina vänner och på detta sätt når man till slut förhoppningsvis de stora massorna. Traditionell marknadsföring vänder sig till de stora massorna med målet att kunna nå några trogna anhängare.

Nya sätt att marknadsföra produkter och tjänster på social medier har också lett till att skapa ett klimat där fokus ligger på att vårda och utveckla relationer genom att använda en väl genomtänkt design. Men det räcker inte med snygg design, marknadsförare måste ha kunskap om hur man utnyttjar de nya kanalerna och hur man använder språket och sökord för att locka till sig intresserade potentiella kunder. Många företag konkurrerar om att synas på sökmotorernas förstasida. Det är viktigt att utforma en webbplats så att den är relevant i förhållande till vad en användare letar efter. Webbplatser ska också vara lätta att använda och omtyckta av användare. Google har sponsrade annonser, AdWords, som kan påverka hur ett företag syns i sökresultat. Dessa annonser kan visas ovanför eller bredvid ett sökresultat.

Stora nätverk som Facebook, Twitter, och Google+ är populära att använda för kampanjer av Mediakonsulterna och andra bolag som sysslar med nya sätt att marknadsföra produkter och tjänster.