Nöjda kunder är din bästa marknadsföring

Marknadsföring är ett spännande arbete som ofta betalar sig i nöjda kunder. Men all marknadsföring går inte att köpa för pengar. Faktum är att det allra bästa sättet att skapa efterfrågan på just dina tjänster eller produkter är dina nöjda kunder. Inga dyra annonser, flashiga säljerbjudanden eller lockande rabatter kan mäta sig med den starka effekt som en nöjd kund sprider bland nya, potentiella kunder. Det dina kunder säger om ditt varumärke är avgörande för hur många nya kunder som vänder sig till dig och din verksamhet. Om kollegan, systern eller grannen berättar för sin omgivning om den fantastiska servicen, de makalösa produkterna eller den prisvärda investeringen har du redan vunnit minst en ny kund. Bakom varje nöjd kund döljer sig nämligen många fler och på samma sätt har varje missnöjd kund ett stort nätverk att sprida den negativa uppfattningen om ditt företag i. Därför är det en god investering att satsa på att i första hand göra varje kund nöjd eftersom du där har skapat möjligheten till gratis marknadsföring.

Strategin bakom god marknadsföring kan alltså börja i en annan ände. Nöjda kunder är inte bara kostnadsfri marknadsföring, det är dessutom ofta en säker källa till nya kunder då de är mycket bättre på att sprida informationen vidare än vad en annons i en tidning eller på nätet någonsin kan göra. Så frågan är hur du satsar på att i första hand göra dina kunder nöjda. En av de absolut avgörande anledningarna till att kunder ofta är nöjda har sällan med själva produkten eller tjänsten i sig att göra, vilket ofta är en vanlig missuppfattning. Tvärtom är det nästan alltid beroende på bemötandet av personalen, det som inom näringslivet kort och gott kallas för service. Det vänliga leendet, den glada hälsningen, det tillmötesgående bemötandet och den lösningsorienterade inställningen, alla dessar delar är otroligt centrala för hur en kund upplever mötet med dig och dina kollegor. Om du vill få nöjda kunder så ska du börja med att utbilda din personal i att alltid vara serviceinriktad. En bättre investering kan du inte göra.

Utan kunder havererar alla företag till slut. Kunderna är därför din viktigaste livlina, utan dem finns du inte. Kom ihåg att det till syvende och sist är kunderna som betalar din och dina anställdas löner, som gör det möjligt för er att utvecklas, växa och avancera. En kund är också en kund på både kort och lång sikt. Det är ofta lätt att bara jaga de kunder som verkligen köper det du säljer men de kunder som inte köper just idag är också viktiga kunder. De kan efter mötet med ditt företag ändå vara väldigt nöjda och planera att återkomma vid senare tillfälle. Så lägg inte bara krutet på att smörja de kunder som betalar idag, för du vill ju också ha kunder imorgon och nästa dag. Arbeta därför långsiktigt i varje enskilt möte. Om kunden märker att du plötsligt blir extra trevlig och tillmötesgående när han eller hon plockar fram plånboken så fattar de snabbt misstankar. Om du däremot visar att kunden är din högsta prioritet oavsett om det resulterar i ett köp eller inte så har du vunnit kundens förtroende och fått en nöjd kund som hjälper dig att marknadsföra ditt företag. Svårare än så är det faktiskt inte.