Marknadsföring på sociala medier

Att marknadsföra sig på sociala medier blir allt vanligare och mer eller mindre ett måste för de företag som vill hänga med och synas där deras kunder befinner sig. Det finns många olika plattformar att arbeta med online och det kan ibland vara en djungel att veta var just er kundkrets surfar runt. Dessutom finns det många misstag som oinvigda företag gör, det räcker inte bara att synas utan man måste också agera. Att marknadsföra sig på sociala medier är ett idogt arbete som kan ge många positiva effekter, men det kan också skapa negativa kopplingar om det inte sköts på rätt sätt. För att inte gå i de klassiska fällorna lyfter vi här fram de absolut viktigaste punkterna inför en företagslansering på sociala medier.

Först och främst behöver ni granska marknaden. Vilka kanaler är relevanta för just er tjänst eller produkt och var finns era kunder? Ska ni annonsera eller skapa företagskonton där ni presenterar ert företag och satsar på att skaffa vänner och följare? Det finns idag en uppsjö av olika kanaler och de allra flesta företag börjar ofta med att skapa en företagssida på Facebook. Instagram är ett annat vanligt samlingsrum för onlinebesökare, även Twitter och LinkedIn är centrala marknadsföringsplatser.

Som företag behöver man alltid veta vad man vill med allt man gör, annars är det bortkastad tid och dåligt investerade pengar. En bra start inför marknadsföringen online är att veta varför ni presenterar er verksamhet på sociala medier. Vad vill ni få ut av det och hur vill ni uppfattas av era besökare? Det här är en springande punkt för all form av marknadsföring, men särskilt relevant för sociala medier. Ni behöver utarbeta en plan för hur ert strategiska arbete ska se ut och hur ni ska profilera er på Facebook och Instagram, eller vilka kanaler ni än väljer att använda er av. Att inte veta varför eller hur ni ska agera online kan riskera ett flyktigt och splittrat beteende som gör kunderna tveksamma och ni tappar snabbt följare, besökare och kunder som följd. Nästa steg är att ha inplanerade uppföljningar och mäta effekterna av er marknadsföring på sociala medier för att se om det ger de resultat som ni önskar.

För att marknadsföringen på sociala medier ska löna sig är det viktigt att hålla en enhetlig linje utåt och hålla er profil tydlig med starkt fokus på just det ni jobbar med. Det räcker dessutom inte bara att synas, det är ett misstag som många företagare gör. Det krävs aktivitet och ständig närvaro för att inte hamna i periferin. Men det är enkelt ordnat. Med lite kreativitet och nytänkande finns det många sätt att behålla besökarnas intresse. Att skicka ut nyhetsinlägg, dela bilder och artiklar, starta diskussioner och anordna tävlingar är klassiska knep för att hålla sig levande och skapa ett flöde på sitt företagskonto.

Sist men inte minst, se till att inte trampa i klaveret och skapa en negativ uppfattning om ert företag online. Tala aldrig illa om andra företag, det ger väldigt sällan positiva effekter. Fundera också ett varv extra innan ni skapar kontroversiella debatter eller skriver något som kan skapa förvirring och irritation bland läsarna. Att däremot frekvent uppdatera era konton och ofta publicera nya, spännande inlägg är det viktigaste för att få stimulans i trafiken.